Direktlänk till inlägg 28 augusti 2014

Självmord ( långt inlägg)

Av Annika - 28 augusti 2014 23:20

Det är ett ämne som jag tycker pratas alldeles för lite om. Varför? Tycker folk att man är psykiskt sjuk då? Mår man dåligt sök hjälp , ja det är kanske lätt att säga så, men vem vill bli kallad psykfall och höra att du borde spärras in?
Det finns så många som försöker ta sitt liv och misslyckas eller ändrar sig i sista minuten eller blir hittad i sista sekunden. De hamnar hos en psykolog som då ska bestämma om du är en fara för dig själv. Du får sitta och knapra på antidepressiva medel som hjälper ett tag, men du får inte äta dem resten av ditt liv. Du måste hit och dit träffa läkare, psykologer osv. Prata med folk.
Men vet ni det syns inte på alla vilka som är självmordsbenägna för vi pratar inte om det, tecknen som finns. Folk är bra på att manipulera omgivningen. Den du tror lever ett toppen liv och alltid är glad och uppåt kan vara den som mår som sämst. Inte alltid man pratar öppet om sina känslor, rädda för att göra andra besvikna. Nu för tiden måste man spela en annan roll, man ska inte må dåligt. Det behöver inte vara mobbning, som är en anledning till att man mår dåligt. Men visst ingen vill väl höra att man är fet, ful, har fel kläder, umgås med fel folk, ja säg något som inte någon stör sig på. Finns ingen som är helt perfekt i allas ögon för vi har alla olika smaker. Det du tycker är snyggt kanske jag tycker är fullt. Samma sak med mat där tycker vi olika men mobbar vi folk för det?
Tror säkert att en stor del av befolkningen har tänkt på att ta livet av sig någongång men aldrig gjort det. För man kanske kom på andra tankar. Men sen har vi då den procenten som tar livet av sig. En del lämnar en förklaring ett brev efter sig, så familjer/vänner får en förklaring. Men sen har vi de som inte alls lämnar något förrutom en massa frågor.

Jag känner 5 personer som tagit livet av sig. Två överdoserade piller/alkohol och 3 st hängde sig.
En var min kompis syster, en annan en ytlig vän, en annan var min granne en go vän, han hängde sig efter en kväll ute och bråk med tjejen. En annan var en klasskompis som kände sig övergiven och ensam. Den siste var min mans systerson, en som vart som min extra son :( där vi inte sett några tecken alls, vet han känt sig fast då han blev pappa i16 års åldern, men annars har vi inte sett ngt som skulle visa att han hade sådana tankar. Det enda vi vet att han hade ett gräl med tjejen och han var förbannad, sen vet vi inte mer. Han lämnade inget brev ingenting mer än oss här på jorden med ett stort hål i våra hjärtan ??
Så jag tycker verkligen att det borde pratas mer om självmord än de görs. Alla vet inte vad man ska titta efter för tecken, eller att det finns nr man kan ringa. Finns alltid någon som lyssnar ?



Typiska varningstecken som självmordsbenägna kan ge ifrån sig är:
Nästan alltid finns där tecken på tyngre depression
De pratar eller skämtar om självmord.
Förlust av intresse i vanliga aktiviteter.
Upptagenhet med döden.
Visar tecken på sorg, hopplöshet, irritabilitet.
Personen har dålig kontroll vid självmordsimpulser och starkt hämndbegär
Lider svårt av negativa känslor i kombination med flyktbeteende
Nedsättande kommentarer om sig själv och rätt till existens .
Känslor av hopplöshet och hjälplöshet.
Målmedvetet sätta personliga angelägenheter i ordning: -
Riskbeteende (vårdslös körning / överdriven fortkörning, vårdslöshet runt broar, klippor eller balkonger, eller går framför trafik).
Självdestruktivt beteende (alkohol-och drogmissbruk, självskadebeteende.

Var speciellt vaksam på följande
- Har gjort flera tidigare försök
- Återkommande diskussioner om självmordstankar eller fantasier.
- Plötslig intensivt intresse för personlig arv eller livförsäkring.
- Rensa luften? över personliga händelser från det förflutna.
- Extremt undandragande för att vara ?i fred? (kan uppger att de har beslutat att självmordsförsök
- Börjar ge bort ägodelar
- Livet är meningslöst.?
- Gjort upp planer
- Pratar om hur de skall genom föra självmordet
- Att prata, skriva eller antyda om självmord.
- Minskat intresse för hygien social strukturer en känsla av att ha gett upp
- Plötsligt lyckligare eller lugnare av oförklarlig anledning.
- Märkliga besöka eller ringa folk bryr sig om ? säger sitt avsked.
- Besatthet av döds teman i musik, litteratur eller ritningar.
- Blir upptagen med att få ordning på sina affärer betala gamla skulder etc .

Formuleringar att se upp med:

?Det vore bättre om jag inte fanns?
?Alla skulle få ett bättre liv om jag om inte jag var i vägen?
?Jag är bara till besvär?
?Andra skall inte behöva oroa mig sig?
?Allt är kört jag har inget att leva för?
?Jag ser ingen utväg?
?Det spelar ingen roll. Jag kommer inte att finnas mycket längre ändå.?
?Uttalanden om att vara återförenas med en avliden nära en.?
Det spelar ingen roll jag kommer ändå snart att försvinna
?Jag önskar jag bara kunde försvinna?

Det är lite varnings signaler. Tveka aldrig att fråga hur ngn verkligen mår. Ta allt seriöst skratta inte bort det. Det får dem att må sämre.

Ta hand om varandra och lyssna när någon vill prata, det kan rädda ett liv.

Sluta mobbas och lär känna varandra, döm inte innehållet efter utsidan. Du kan gå miste om en underbar vän ?



Både för den som har självmordstankar och för den som stöttar kan det vara en bra början att tala med någon i en telefonjour. Här finns någon som lyssnar och som kan ge råd och stöd i hur man ska komma vidare och vart man kan vända sig. Hit kan man ringa anonymt. Exempel på telefonlinjer:

Nationella Hjälplinjen. Alla dagar kl 13-22, telefon 020-22 00 60.
Bris - Barnens rätt i samhället. Måndag-fredag kl 15-21, lördag-söndag kl 15-18. Telefon 116 111.
Jourhavande medmänniska. Alla dagar kl 21-06. Telefon 08-702 16 80.
Jourhavande präst. Alla dagar kl 21-06. Nås via 112.
Självmordsupplysningen. Här kan man chatta alla vardagar kl 19-22.

Kram på er ??

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Annika - 7 december 2014 08:43

länge sen sist nu jag skrev, men sen jag började jobba för en månad sen så har jag inte haft tid eller ork att skriva. Men tänkte jag kan slänga ihop lite nu medans jag har lite tid över. Sen en månad tillbaka jobbar jag i hemtjänsten med en tjänst...

Av Annika - 15 november 2014 20:25

tiden går och jag hinner inte med allt jag borde. Har fått en heltidstjänst i hemtjänsten och började i måndags. Tre brevid gångar en prov dag och en själv. Proven var om Tes och viva och fick alla rätt på båda proven ? och i fredags gjorde jag d...

Av Annika - 6 november 2014 22:28

förlåt för dålig uppdatering, började bra sen dalade det ner. Eller var det brist på ngt att skriva? Lite blandat tror jag. Det har inte hänt så mycket spännande att skriva om. Vart på utvecklingssamtal med W i L och de har bara goda saker att säga...

Av Annika - 30 oktober 2014 20:41

nu har det gått ett par dagar sen jag skrev. Jag lever och mår bra. Bara vart vårt internet som är segt nu och då har det krånglat att logga in här. Så vad har hänt? Barnen har höstlov och de klättrar på väggarna här. Vi har inte så mycket peng...

Av Annika - 24 oktober 2014 23:17

ja orken var e den? Vissa dagar mår jag rätt bra, andra mindre bra. Haft några svakor där jag hellre legat under jorden pga allt som rör sig i huvudet, orken, lusten, ångesten. Många faktorer som spelar in. Dagarna kan vara helt okej, då barnen är ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards