Alla inlägg under augusti 2014

Av Annika - 31 augusti 2014 22:12

Är inte så bra på dessa bloggar eller så vill det inte som jag vill. Inte idag iallafall. Två ggr har jag försökt lägga ut min bild när jag härmar ungdomarna men den vill inte läggas ut :/ gör ett nytt försök sen ger jag upp.
Håll tummarna ?

Av Annika - 31 augusti 2014 19:18

Bilden i förra inlägget kom ju inte med :/

[Bild]

Av Annika - 31 augusti 2014 19:12

Är så psykiskt slut i huvudet nu. har inte haft en enda lugn stund denna helg. Bara vart städa/plocka passa upp barnen, laga mat osv. Har precis satt upp barnens nya studsmatta. Lite större än den vi har annars. Men bättre när båda barnen hoppar samtidigt.
Så sen ska den andra plockas ner och köras till min fina vän Melinda så hennes barn har en studsmatta :) får köpa den väldigt billigt av mig :)
Gjort bra affärer med henne denna helg, först köpte hon typ 77 filmer gör 600kr den studsmattan för 100kr. Så dessa pengar kommer åka ner i ett sparkonto så jag kan shoppa lite för när vi ev åker till Norrköping den 19e :)
Blir en kort helg där men det ska väl gå ändå.

Nu ska jag lägga ner bebisen dom somnat redan för att ev få sitta en stund innan jag måste fortsätta med alla måsten. Jag funderar starkt på att sova på tis när alla barnen e Väck kanske kan ta igen ngr Tim. Men först måste jag ringa fk för att fråga om L S vårdbidrag sen blir det säkert att ringa och boka massa andra tider. Sen måste jag söka jobb, vill och måste ha ett snarast, helst igår.
Ett natt jobb inom vården önskas ;)

[Bild]

Puss och kram
Var tvungen att härma ungdomarna lite ;)

Av Annika - 30 augusti 2014 20:25

Det är så tråkigt att städa men ett måste, framför allt nör man har fyra pojkar som älskar att stolla sig och plocka fram massa men inte plocka upp efter sig.
Idag har vi vart på tippen med det som rensades ur garderoben igår. Idag påbörjade jag städningen i tvättrummet.
Så mycket skit där oxå då min tonåring tror att det är en soptip där inne. Börjar med att tvätta och plocka upp tvätt, rensat, Dammsugat. Nu är orken slut.
Ingen hjälp fick jag heller :/ städat och rensat med en bebis på armen. Ont i ryggen ja det kan jag lova.
Tror nog att jag ska skaffa en sådan ringklocka typ bjällra som de har på dagis att när det rings i den så är det plocka upp saker som gäller. Värt ett försök iallafall :)

Idag gifte sig min fina kusin Tessan med sin Jocke ?? Stort grattis till er, önskar er all lycka. Sen grattis till deras son Tyke som döptes på samma gång ?

Nu nattar jag bebis och ska snart steka lite kebab och fixa pitabröden då det blir som kebab med bröd. Ungdomarna börjar nog bli hungriga igen.

sänder mycket kärlek till min svägerska S som ligger på sjukhus efter ett astma anfall ?? Love U ??
Ses när alla baciller är borta.

Ha en trevlig lördag mina läsare ?

Av Annika - 29 augusti 2014 23:04

Det är inte bara bland vänner man behöver rensa ibland.
Idag var det dax för garderoben att få sig en omgång. Massa skit som ska slängas och ännu mer kläder som åkte i kartonger alltså barnkläder. Med fyra barn blir det mycket kläder ? har inte ens en tredje del av den summan kläder själv.
Men nu är det gjort och imorgon är det tvättstugan som ska göras iordning. Rolig helg va? Haha
Imorgon ska min fina kusin Tessan ha dop för sin Tyke och samtidigt gifta sig med sin kille Jocke. Önskar jag kunde vara där och dela dagen med dem ? ??
Önskar er all lycka i världen ??

Idag har A sin flickvän J här i helgen ? go tjej med skinn på näsan :) har sagt till dem att jag inte vill bli farmor på ett par år till ??

Nu går ögonen i kors och jag tänker ta mina timmars sömn och njuta lilla L går säkert upp runt 6.

Sov gott ??

Av Annika - 28 augusti 2014 23:20

Det är ett ämne som jag tycker pratas alldeles för lite om. Varför? Tycker folk att man är psykiskt sjuk då? Mår man dåligt sök hjälp , ja det är kanske lätt att säga så, men vem vill bli kallad psykfall och höra att du borde spärras in?
Det finns så många som försöker ta sitt liv och misslyckas eller ändrar sig i sista minuten eller blir hittad i sista sekunden. De hamnar hos en psykolog som då ska bestämma om du är en fara för dig själv. Du får sitta och knapra på antidepressiva medel som hjälper ett tag, men du får inte äta dem resten av ditt liv. Du måste hit och dit träffa läkare, psykologer osv. Prata med folk.
Men vet ni det syns inte på alla vilka som är självmordsbenägna för vi pratar inte om det, tecknen som finns. Folk är bra på att manipulera omgivningen. Den du tror lever ett toppen liv och alltid är glad och uppåt kan vara den som mår som sämst. Inte alltid man pratar öppet om sina känslor, rädda för att göra andra besvikna. Nu för tiden måste man spela en annan roll, man ska inte må dåligt. Det behöver inte vara mobbning, som är en anledning till att man mår dåligt. Men visst ingen vill väl höra att man är fet, ful, har fel kläder, umgås med fel folk, ja säg något som inte någon stör sig på. Finns ingen som är helt perfekt i allas ögon för vi har alla olika smaker. Det du tycker är snyggt kanske jag tycker är fullt. Samma sak med mat där tycker vi olika men mobbar vi folk för det?
Tror säkert att en stor del av befolkningen har tänkt på att ta livet av sig någongång men aldrig gjort det. För man kanske kom på andra tankar. Men sen har vi då den procenten som tar livet av sig. En del lämnar en förklaring ett brev efter sig, så familjer/vänner får en förklaring. Men sen har vi de som inte alls lämnar något förrutom en massa frågor.

Jag känner 5 personer som tagit livet av sig. Två överdoserade piller/alkohol och 3 st hängde sig.
En var min kompis syster, en annan en ytlig vän, en annan var min granne en go vän, han hängde sig efter en kväll ute och bråk med tjejen. En annan var en klasskompis som kände sig övergiven och ensam. Den siste var min mans systerson, en som vart som min extra son :( där vi inte sett några tecken alls, vet han känt sig fast då han blev pappa i16 års åldern, men annars har vi inte sett ngt som skulle visa att han hade sådana tankar. Det enda vi vet att han hade ett gräl med tjejen och han var förbannad, sen vet vi inte mer. Han lämnade inget brev ingenting mer än oss här på jorden med ett stort hål i våra hjärtan ??
Så jag tycker verkligen att det borde pratas mer om självmord än de görs. Alla vet inte vad man ska titta efter för tecken, eller att det finns nr man kan ringa. Finns alltid någon som lyssnar ?



Typiska varningstecken som självmordsbenägna kan ge ifrån sig är:
Nästan alltid finns där tecken på tyngre depression
De pratar eller skämtar om självmord.
Förlust av intresse i vanliga aktiviteter.
Upptagenhet med döden.
Visar tecken på sorg, hopplöshet, irritabilitet.
Personen har dålig kontroll vid självmordsimpulser och starkt hämndbegär
Lider svårt av negativa känslor i kombination med flyktbeteende
Nedsättande kommentarer om sig själv och rätt till existens .
Känslor av hopplöshet och hjälplöshet.
Målmedvetet sätta personliga angelägenheter i ordning: -
Riskbeteende (vårdslös körning / överdriven fortkörning, vårdslöshet runt broar, klippor eller balkonger, eller går framför trafik).
Självdestruktivt beteende (alkohol-och drogmissbruk, självskadebeteende.

Var speciellt vaksam på följande
- Har gjort flera tidigare försök
- Återkommande diskussioner om självmordstankar eller fantasier.
- Plötslig intensivt intresse för personlig arv eller livförsäkring.
- Rensa luften? över personliga händelser från det förflutna.
- Extremt undandragande för att vara ?i fred? (kan uppger att de har beslutat att självmordsförsök
- Börjar ge bort ägodelar
- Livet är meningslöst.?
- Gjort upp planer
- Pratar om hur de skall genom föra självmordet
- Att prata, skriva eller antyda om självmord.
- Minskat intresse för hygien social strukturer en känsla av att ha gett upp
- Plötsligt lyckligare eller lugnare av oförklarlig anledning.
- Märkliga besöka eller ringa folk bryr sig om ? säger sitt avsked.
- Besatthet av döds teman i musik, litteratur eller ritningar.
- Blir upptagen med att få ordning på sina affärer betala gamla skulder etc .

Formuleringar att se upp med:

?Det vore bättre om jag inte fanns?
?Alla skulle få ett bättre liv om jag om inte jag var i vägen?
?Jag är bara till besvär?
?Andra skall inte behöva oroa mig sig?
?Allt är kört jag har inget att leva för?
?Jag ser ingen utväg?
?Det spelar ingen roll. Jag kommer inte att finnas mycket längre ändå.?
?Uttalanden om att vara återförenas med en avliden nära en.?
Det spelar ingen roll jag kommer ändå snart att försvinna
?Jag önskar jag bara kunde försvinna?

Det är lite varnings signaler. Tveka aldrig att fråga hur ngn verkligen mår. Ta allt seriöst skratta inte bort det. Det får dem att må sämre.

Ta hand om varandra och lyssna när någon vill prata, det kan rädda ett liv.

Sluta mobbas och lär känna varandra, döm inte innehållet efter utsidan. Du kan gå miste om en underbar vän ?



Både för den som har självmordstankar och för den som stöttar kan det vara en bra början att tala med någon i en telefonjour. Här finns någon som lyssnar och som kan ge råd och stöd i hur man ska komma vidare och vart man kan vända sig. Hit kan man ringa anonymt. Exempel på telefonlinjer:

Nationella Hjälplinjen. Alla dagar kl 13-22, telefon 020-22 00 60.
Bris - Barnens rätt i samhället. Måndag-fredag kl 15-21, lördag-söndag kl 15-18. Telefon 116 111.
Jourhavande medmänniska. Alla dagar kl 21-06. Telefon 08-702 16 80.
Jourhavande präst. Alla dagar kl 21-06. Nås via 112.
Självmordsupplysningen. Här kan man chatta alla vardagar kl 19-22.

Kram på er ??

Av Annika - 28 augusti 2014 11:35

Passar väl på att blogga lite under tiden barnen e på dagis. Idag är första gången jag lämnar lilla L på dagis själv. När jag sa hej då och gick in när han gick ut på gården kändes det som hela hjärtat gick i tusen bitar. Han var så ledsen och jag hörde han skrika mamma, men man måste ju vänja dem med att vara borta lite oxå.
Men efter några minuter hade han lugnat ner sig och jag gick. Med mobilen i handen hela tiden för att snabbt kunna svara om de ringer. Men den har vart så tyst. Så jag har gjort något jag inte gjort på ett år. Jag var inne SJÄLV på lager 157 utan ett enda barn. Kändes konstigt men samtidigt väldigt skönt att kunna prova och titta i lugn och ro. Kom ut med två tröjor och ett par jeans ? 350kr för tre plagg är helt okej ?.

Nu sitter barnen och äter på dagis och jag ska hämta han om 30 min. Sitter på parkeringen utan för dagiset och fördriver tiden med att äta en gratis kebab med bröd ?

Vi ska köra lite inskolning nästa vecka oxå då han har så svårt att släppa mig och vi kör mellan 9-12. På må dag e dagis stängt men på tis kör vi igen :)

Det e riktigt varm och gött ute idag oxå blir nog sitta ute på altanen idag och suga till sig solen medans den är framme.
Ikväll blir det ett litet inlägg om en så viktig sak som det inte pratas så mycket om med ökar drastiskt varje år.
Något som förändrar mångas liv på bara ngr få minuter.

Puss på er så länge ??

Av Annika - 27 augusti 2014 23:23

Idag har det vart en strålande dag. Solen har lyst och gett lite värme och energi.
Har vart på dagis mellan 9-13 idag för då tyckte lilla L att det räckte för idag. Det har inte gått jätte bra, gnällig och extremt mammig. Imorgon är det meningen att han ska vara där själv största delen själv. Hmm undrar hur det ska gå. Jag hoppas på det bästa men hjärtat säger att det kommer bli svårt.
Men vi ska prova iallafall så får vi se sen, kanske får ta lite inskolning nästa vecka oxå. Mitt hjärta skriker redan efter saknaden efter han fast det bara är för ett par timmar.
Men håller tummarna ?

Sen har jag vart duktig och klipp gräset vilket verkligen behöves efter all regn som vart de senaste veckorna. Skulle behöva rensa rabatter ute oxå. Tömma förrådet fortfarande... Hatar att inte ha krok på bilen...
Inne behöver garderoben få sig en rensning oxå.

A var lycklig idag för hans nya iPhone 5s kom idag.
Kanske jag får ha min för mig själv.
Hade med sig sin flickvän oxå. En ur go tjej med skin på näsan ? hittat en riktigt bra tjej. Som ska spendera helgen här.

Annars har det inte hänt så mycket. Pratat med svärmor som visar hade satt min svågers tjej lite på plats igår ?? hon surar ju för att vi inte kommer på kalas på söndag. Hon håller visst räkning oxå hur många ggr vi vart där. Normalt? Vi har missat ett kalas pga att jag skulle jobba natt då, andra var en konfirmation och då var lilla L febrig och sur. Men det får jag skit för oxå. Men skönt att svärmor satt henne på plats vilket inte uppskattades med det behövde hon fan! Älskar min svärmor ?

Nehe nu tänker jag ta och sova upp tidigt imorgon igen.
Om jag får tid ska jag skriva lite om ett känsligt ämne som det talas för lite om. Men så viktigt!

Tills dess
Sov gott ???

Syskon kärlek ???

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards